Oldalak

2010. szeptember 21., kedd

Válasz Nagy Gábor balogjára a közösségi fizetőeszköz kapcsán

Néhány szó a közösségi fizetőeszközökről

http://nagygaabor.blogspot.com/2010/09/nehany-szo-kozossegi-fizetoeszkozokrol.html#comment-form
A fedezet alapján osztályozva a fizetőeszközöknek három alaptípusa van:

1. Hivatalos fizetőeszköz - régen aranyfedezete volt, ez ma már megszünt. A kibocsájtás banki hiteltranzakcióhoz kötődik, A bank csak a tőkét bocsájtja ki, ugyanakkor kamattal növelt összeget követel vissza, ami fedezetlen. A hivatalos fizetőeszköz tehát valójában fedezetlen hamis pénz  A forgalmát nem a fizetőeszközbe vetett bizalom, hanem az állami erőszakkal és hazugságrendszerrel életbentartott monopólium alapozza meg.

2. Helyi pénz ( mint a Soproni Kékfrank), aminek a fedezete a bankban letétbe helyezett hivatalos fizetőeszköz. Minthogy a hivatalos fizetőeszköz hamis pénz, ezért a helyi pénz használata nagyon csekély előnnyel jár, nem jelent igazi megoldást.

3. Szivességbank, angolul LETS rendszer, ilyen a szegedi Tallér, vagy a Pilisi Korona is. A fizetőeszköz fedezete a tagok munkaideje. Ezzel két gyakorlati probléma van.

Egyrészt az emberek nagyrésze a hamis pénzrendszer következményeként létrejött bérrabszolgarendszerben sínylődik.Nem rendelkezik saját munkaidejével, ezért a fizetőeszköz fedezete nem is valóságos.

Másrészt nem sztendertizálható, Teljesen más egy órai munkateljesítménye egy nyolcéves kislánynak, egy egyetemi professzornak, vagy egy ügyes barkácsoló fiatalembernek. Óra-óra nem ugyanaz.

A pénz fedezete a történelem folyamán mindíg valami sztendert használati értékkel is bíró áru volt: só, gabona, marha, ló, kecske, arany, ezüst., stb.

Ide kell visszatérni, ha jó pénzt akarunk csinálni.

Mi a menzai ebédet választottuk fedezeti áruként első lépésben, kísérleti céllal. Létrehoztunk tehát egy szövetkezetet májusban a waldorf iskolai biomenza üzemeltetésére és biotermék kereskedelemre. A szövetkezet közösségi munkával előállított terméke a menzai ebéd, melyre utalványt lehet kibocsájtani. Az utalványt szövetkezet tagjai szívességbanki elszámolási egységként használhatják, ha szükségét érzik.

Október elsején fogunk először főzni a menzán. Izgatottan várjuk a fogadtatást.

A Blogod nem engedte folytatni az észrevételeket ezért most itt folytatom:

Néhány megjegyzés tisztelettel:

1. A menzai ebéd fedezete emberi munka, a konyhások és a földművelők munkája, ami a mai hihetetlenül hamis bérek miatt hihetetlenül hamis és nem sztenderdizálható . Ha rosszabbodik a helyzet, növekszik igazságtalansága, ha javul csökken, de folyamatos változás alatt van.

2. Az idő az egyetlen fix egység. A pénz mindig egy átlagot fejez ki, egy viszonyítási pontot. Az emberek ehhez a biztos ponthoz képest határozzák meg egymás viszonyait, én öreg egyetei tanár, x * többet érek, hatékonyságban , tapasztalatban, felelőségben. 
Két ember egymás elé áll és megegyeznek egymással. De van egy viszonyítási pontjuk.

Jobb közösségekben ebben meg is állapodnak, lásd etikus cégek németosrszágban és számtalan helyen időben a világban. Ahol ha tudod milyen beosztásban van valaki, milyen tapasztalattal bír,azonnal tudhatod mekkora szorzója van az átlaghoz képest. Persze ekkor is egymás elé állnak és ahhoz képest is alkudhatnak, de van egy vezér fonál.

3. A pénz mindig az adott közösség átlagát fejezi ki. A pénzteremtés jogát, vagy pl: az állami pénzteremtés elosztási jogát nem lehet és képtelenség is kezelni isteni vállalás, tehetség, életút alapján. A föld kincseit sem oszthatjuk el másképp, azért mert valaki a társadalom hibás működése miatt vesztes ma 90%, és nem volt esélye tanulni, nem kaphat kevesebbet, hogy még nehezebben emelkedjen fel.  

4. A világ változik. néhány évtizede egy kiló buzáért soksok emberi munkaóra kelett a maihoz képest. Ma kevesebb munkával sokkal több mindent teremtünk, mert gépek és olaj dolgozik helyettünk. Ettől még az akkor befizetett nyugdíly, vagy félretett pénz nem érheti töredékét ma. Rémesen igazságtalan lenne. Ezt csak az akkori átlag munkaidő (mégegyszer az ÁTLAG MUNKAIDŐ)arányában lehet igazságosan kezelni. Száz év mulva is egy óra munkát ér a ma végzett cselekvés (+szmélyes alku), akkor is ha akkor 2 perc alatt létrehozod más technológiát használva.

Ebben a viszonyban nem segít a fogyasztói kosár sem, mert képtelen figyelembe venni, a gépi és energia tartalmat, a mai igazságtalan forrás elosztást, a legalizált kizsákmányolást, amit egy termék ára hordoz.

5. A pénz egy közös akaratunkból teremtett értékmérő, ugyan úgy hat, mint egy liter olaj, amit elcserélhetsz bármi másra (némi piaci alkuval). 
Szándékosan mondtam olajat, mert az is olyan kincs, amit nemre, korra, tehetségre, világlátásra, örökségre való tekintet nélkül egyenlően kel KELL elosztani. A hármas tagozódás testvéri forráselosztása is ezt igazolja. Utána ki ki tehetsége szerint gazdálkodhat, de a rajtvonalnál mindenki ugyanazt a batyut kapta.
A régi szerves települési közösségek is ezt a mintát tanítják, de a sikeres példák biztos kifogyhatatlanok.

6. A jelen világból való átmenet a  a hatalmi pénz és a közösségi pénz viszonyának, együttműködésének tisztázása nélkül nem képzelhető el. Ezért a sporoni helyi pénzből, mely ugyan úgy hatalmi mint a FT csak kicsiben, azt kell látni, hogy a fedezet olyatén kezelése alkalmatlan az igazságosság biztosítására, hiszen akinek sok van az sok pénzt teremthet, akinek nincs az meg semmit. Ez nem védi a sporoniakat a multi termékeitől, mert, mert nehéz azt mondani nekik, hogy te nem válthatod vissza csak én.  (ebből a szempontból Soproni=FT =€=$)

Pénzt, akár LETS rendszerben, akár fedezetttel, akár anélkül, csak egyénhez kötve kvóta szerűen lehet kiváltani. Ezt a LETS rendszer teljesíti (még egyszer, attól hogy az munkaidő alapú két ember viszonyát nem a pénz, hanem a közösség alkuja és a két ember finomítása rendezi).

7. Amit egyik rendszer sem képes megoldani, és amiben a pénzrendszer felelős elindítása áll, az a közösség közös jövőtervezésének kiszolgálása. Ebben szeretnénk segíteni, maradandót alkotni, közösen veletek is.
A mai pénz hitel pénz, az az a jövőben elvégzett cselekvésre jön létre kölcsön és a felhalmozók lehetőségeként. Ezt kell közösségi szinten megoldanunk és erre jó rendszer tervvel bírunk.
 Egy közösség átlagos és megtapasztalt munkája alapján  felvehet hitelt, de teremthet is pénzt, amit teremtenek közösen, azt pedig szétosztják egyenlően egymás között, amit közös tulajdonú, beruházásokra fordíthatnak és csak közös tulajdonúba. Ez egy szavazó jegyként is felfogható, részvételi költségvetésnek hívhatod.

A kép amit ez szolgál: A ti közösségetek, sokan, sokfélék sokféle tervet tesztek le, hogy mit kéne csináljunk, és együtt megtervezitek, figyelembe véve, munkaképesség időbeni rendelkezésre állását, hogy melyiket milyen sorrendben csináljátok meg, erre szavaztok a pénzteremtés elosztásával. Meg lehet oldani pénz nélkül is , de nagyságrendekkel nehezebb és a hiba nehezen kizárható. 

Valahol itt kezdődik a közösségi pénz gyönyöre:)

Na majd folytatjuk, felvetéseidre igyekeztem irányt mutatni. És remélem értő összefogást sikerül szervezni közösen.

Szeretettel

Posted via email from vilagfa's posterous

2 megjegyzés:


  1. We are leading exhibition stand designers and builders based in saudi-arabia. We are involved in designing the exhibition booth and marketing display stalls for running trade fairs, marketing campaigns, promotional events, presentations in various saudi-arabia trade fairs.
    exhibition stand companies

    VálaszTörlés

  2. We are leading exhibition stand designers and builders based in kuwait. We are involved in designing the exhibition booth and marketing display stalls for running trade fairs, marketing campaigns, promotional events, presentations in various kuwait trade fairs.
    exhibition stand companies

    VálaszTörlés